Pszichológia I.

1. zárthelyi

1. Mutasd be Bronfenbrenner ökológiai modelljét, hozz minden szintre példát is! (5 pont)
2. A családi és az iskolai szocializáció kapcsolata (4 pont)
3. A szociális befolyásolásra való reagálás szintjei (Kelman) (6 pont)
4. Milyen anyai viselkedések állnak a különböző kötődési típusú gyerekekre óvodáskorban? (8 pont)
5. Milyen tényezők növelik a gyermekbántalmazás valószínűségét (rizikófaktorok) és milyen lehetséges következményei vannak a gyermekbántalmazásnak a gyermekre nézve? (5 pont)
6. Mi jellemzi az 5-10 év közötti gyerekek erkölcsi ítéleteit Piaget szerint? Hogyan reagál egy ilyen korú gyermek egy olyan pedagógusi utasításra, hogy „ha látod, hogy csal a padtársad, jelentsd a tanító néninek”? (5 pont)
7. A pedagógus szerepe a tanulók énképének, önértékelésének formálásában (3 pont)
8. Mik az elhárító mechanizmusok a freudi elméletben? Hozz rá példákat, és egyet fejts ki ezek közül! (3 pont)
9. Mit jelent a legközelebbi fejlődési zóna? (1 pont)


2. zárthelyi

1. Érzelemkifejezés és kommunikáció (3 pont)
2. A depresszió jellemzői (tünetei) és a Beck féle kognitív triád (5 pont)
3. Miben tér el egymástól az iskolafóbia (iskola-elutasítás) és a tartós iskolakerülés? Mi állhat az iskolafóbia hátterében kisiskolásoknál, illetve kiskamaszoknál? (5 pont)
4. Az agresszió értelmezése a szociális tanuláselmélet keretében (társas kognitív), Bandura kísérlete és ennek tanulságai (6 pont)
5. Mi a serdülőkor fő feladata (krízise) Erikson szerint? Miért kitüntetett ez a szakasz, milyen előző konfliktusokkal kell a serdülőnek szembenéznie? (7 pont)
6. A korai érés hatásai (5 pont)
7. Milyen tényezők valószínűsítik Laufer szerint a fejlődés elakadásait serdülőkorban? Sorolj fel legalább hat ilyen vészjelet! (6 pont)
8. Mit jelent az „instrumentális agresszió”? (1 pont)