Pszichológia III.

1. zárthelyi

1. Definiáld a csoport fogalmát! (legalább négy kritériumot sorolj fel)
2. Melyek a referencia/vonatkoztatási csoport funkciói? (magyarázd is)
3. Sorold fel két előnyét és két hátrányát a mókamester/bohóc szerepnek!
4. Milyen kísérletben demonstrálták, hogy az ismerősség növeli a vonzalmat?
5. Milyen következményekkel jár a dezindividuáció? (legalább hármat)
6. Mi segíthet abban, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel segítsenek/lépjenek közbe vészhelyzetben?
7. Milyen magyarázatokat találtak a tekintélynek való engedelmességre Milgram kísérlete kapcsán?
8. A társas összehasonlítás folyamatában az összehasonlítás másik szempontjából a versengés milyen szükségleteket elégíthet ki?
9. Mi jellemzi a kiegyensúlyozottan versengő személyt?
10. Serdülőkorban milyen szerepe van a kortárscsoportnak?


2. zárthelyi

1. Magyarázd el a beoltás elméletet!
2. Az attitűdnek a szociális igazodási funkciója mit jelent? Írj egy példát!
3. Mi a lényege a Leon Festinger kognitív disszonanciaelméletének?
4. Mit jelent a holdudvar hatás? Írj rá egy példát!
5. Írj példát arra, hogyan működik Kelley attribúciós elméletében a konszenzus dimenzió!
6. Milyen hibát jelent az oktulajdonításban az igazságos világba vetett hit?
7. Weiner milyen dimenziókat használ a siker és kudarcra vonatkozó attribúciós elméletében? Példákkal együtt!
8. Miért viselkedik a diák a tanár elvárásainak megfelelően?
9. Rokeach kognitív stílus fogalma mit jelent/mire vonatkozik?
10. Mi volt a probléma Asch központi vonás hipotézisével, és hogyan módosították?


3. zárthelyi

1. A szerepkonfliktusoknak melyek a fő formái? (példákkal!)
2. Lewin kísérletében hogyan reagált a csoport az autokrata vezető távozásakor? (viselkedés és teljesítmény tekintetében)
3. Fiedler szerint milyen tényezők határozzák meg a hatékony vezetést?
4. A korai ártalmak mit idézhetnek elő a későbbi fejlődésben?
5. Milyen problémákat okozhat a meleg-korlátozó nevelés?
6. Miben nyilvánul meg a problémás viselkedés iskoláskorban?
7. Mi állhat a problémás viselkedés hátterében? (legalább 2-t kifejtve)
8. Hogyan reagáljunk a problémás viselkedésre? (első reakció)
9. Hogyan függ össze a nyelvi hátrány és az esélyegyenlőség?
10. Milyen iskolai okai vannak az esélyegyenlőtlenségnek?